Morfar

Publicerat i: stroke
Läsekretsen,
får jag stolt presentera
en man som vi tror är vår morfar Isak Isaksson
på denna gruppbild från gruvan i Kiruna
han är liten, längst bak till vänster
kallades Lill Isaksson

Isak arbetade med att borra i berget




Isak blev skadad i jobbet vid en orlycka då han kom åt en gammal icke detonerad
dynamitladdning
fick splitter av sten och metall i skallen och i ögonen
senare fick han en hjärnblödning och den sista bilden av honom visar honom sängliggandes
han förlorade talet
på 50-talet visste man inte att det går att träna upp många förlorade funktioner om man börjar genast

han var omtyckt och konstnärlig lekte mycket med sina barn och han bar min syster om nätterna när hon var nyfödd och skrek
1957 i oktober avled Isak
efterlämnade sig hustrun Eva Elina och elva barn:
våra mostrar och morbröder...och vår mor Anna förstås
flera mostrar finns fortfarande kvar och det är roligt för de är bra på att berätta



mig såg han aldrig
för en vecka efter hans död föddes jag



hej från bloggistan
med rötter i den norrbottniska underjorden
där välståndet började


L
#1 - - Enannan Maria H:

Tjohej bloggistan, en fråga: får man göra reklam och tipsa sina fb-vänner om din blogg? För att tipsa om god läsning :)då menar jag även de ostrokade människorna där.

#2 - - asa:

fint skrivet, jag förstår plötsligt min längtan efter malm

#3 - - asa:

...och djupa schakt

Svar: och han kallades ju inte Lill Isaksson utan Lill-lisak. Eller Italienarn, för att han var mörk och kort (och trevlig?)
stroke

#4 - - asa:

han borde förstås inte ha jobbat i ett mörkt gruvhål alls...