Nej inte i min. Jag har en. Alla lärare har varsin bärbar dator.
I alla klassrum finns stationära datorer för eleverna och dessutom i korridorerna utanför.
Däremot har vi brist på IT-tekniskt stöd, det tar lång tid att få hjälp och kommunen har inte så många kommunlicenser på viktiga undervisningsprogram. Men hjälpen kommer om man tjatar och väntar.
Program får skolan köpa själv. Det kostar pengar.



Jag tänkte att ni undrade...



Varför ska barn lära sig skriva på dator då? Det är ju viktigt att lära sig en tydlig  och effektiv handstil. Det brukar vi debattera.
Ett argument för att skriva snygg handstil är att bokstävernas ljud och form befästs bättre medan man sliter med att skriva fint. Eller så får man mycket lite skrivet för att det tar så stor energi och hjärnan tänker mycket fortare än texten blir till. Då kan snabbhet på tangentbordet vara en fördel.
Jag tror att om ett decennium skriver vi inte längre på datorn utan vi pratar in texten direkt.

Men det kommer alltid att finnas stunder då det har sin poäng att kunna skriva för hand. Jag är övertygad.



Jag måste få påminna om Harpasiones blogg: hon har ALS och skriver om att vara mamma när man inte kan röra sig eller prata men svara på frågor och bestämma via en ögondator. Hennes verser gör mig väl när jag tror att jag har det jobbigt.