Oj. Hjärnan.

Publicerat i: stroke

Hej. Till alla som söker info om effekter av stroke:

Jag blev inte dum av att få en hjärninfarkt.

Jag blev lite långsam.
Glömmer lätt.
Trött.
Fumlig.
Stresskänslig.
Ser konstigt.
Ljudkänslig.
Lite vinglig.

Långsamhet:

Utmärkt egenskap när man möter människor som har långsammare tempo än de flesta. Tar mej tid. Glömmer allt annat i stunden. Roligt. Leva i NUET, du vet!

Glömska

Filmen jag såg i somras MINNS jag inte mer än fragment av! Spännande att se om den.
Såg Da Vincikoden igår. Hade glömt hela handlingen fast jag nyligen hört cd-boken! Bra för mej. Tittar ofta på början av filmen efteråt för då har jag glömt redan...

Trötthet.

Det värsta. Måste planera in vila och lär mej ta lite i taget. Tråkigt. Svårt. Men det fungerar nästan.

Fumligheten.
Koordinationsproblem. Släpper saker jag håller i vänster hand om jag samtidigt koncentrerar mej på något på höger sida. Opraktiskt. Fast ganska kul.

Stress.
Otrivs tillsammans med stressade människor. Obehagligt.Vid stress sparkar hjärnan bakut och jag fungerar inte så bra som jag vill längre. Det tar tid att varva ner stressen och varva upp hjärnan igen efter.

Syn.
Ser som förr. Men inte allt. Kan inte sopa upp glassplitter för hur noggrann jag än är så missar jag. Svårt att skilja ut EN sak bland många.
Svårt att sökläsa i en text. DN är inte min favorit längre. Det tar en hel vecka att komma igenom ett nummer! Och då ligger sex nya och väntar på hallmattan! Måste gallra hårt vad jag ska ta in i skallen.

Ljud.
Usch. Proppar igen öronen om jag ska vara bland folk i affär eller i trafiken. Intressant att inte höra vad som pågår omkring. Man blir överraskad. Eller överkörd?

Vingel.
Lite vingel känner jag om det händer mycket på en gång. Parerar bra men blir lite trött. Har nästan aldrig ramlat. Ännu. trafikbuller Här är en typisk VINGEL-miljö. Det posivtiva är att jag klarar av det nu! Med proppar, koncentration och självförtroende!

(OJ! Så frlåshurtigt det här blev! I morse vaknade jag åter igen med föresatsen att bara fokusera på mina starka sidor från och med idag! Se vad det blev! Är  det här mina starka sida: att lägga ut mina svaga sidor i bloggen??? Eller???)

#1 - - yvonne:

Kanske har jag inte haft stroke men nog känner jag igen mig i ditt sätt att vara, jag tror att alla kan om dom vill erkänna det att så här är det många gånger.Men nu känner jag dig rätt bra och jag tycker att du är en toppentjej som gör så mycket av ditt liv. Så det gör inget att du är glömsk eller inte orkar alla gånger ,då kommer jag smygande och hjälper dig. Kram Kram.PS Idag var en toppendag,sol och vår vandring runt hela Handen.Ds