Igår:

möte med projektet angående start av anhöriggrupper för folk som har anhörig
med stroke.
Kommunens äldreomsorg,
strokerehab på sjukhuset,
studieförbundet och vi, Strokeföreningen.

Mötet gick ut på att tjänstemännen med budgetar
hade en het battle om att ingen ville bekosta själva igångsättaren
eftersom inga pengar till det fanns  sökta i projektet.
Och i det här fallet är igångsättaren jag.

Där satt jag i korsdraget
och blev tvingad att säga att O.K. jag sätter igång grupper gratis.
(Men att finansiering för fortsättningen
måste ordnas. Av dem, inte av mig. Surt.)

1.

Om man har en funktionsnedsättning får man sällan jobba
för arbetsgivarna vill inte ha en
vi är ingen stor andel strokare som har jobb efteråt.
Hade vi jobb när vi blev sjuka så
slutar det ofta med att vi tvingas säga upp oss
eller att arbetsbrist plötsligt uppstått väldigt
mycket kring just det VI kan jobba med.
Möjligen kan såna som vi få en praktikplats,
joxa runt i nåt medlemseregister
skriva lite dator
sen absolut INTE  få någon fast anställning eftersom pengarna inte finns.
Föreningen / företaget har bara utnyttjat att de fått oss gratis eller till och med med ersättning en tid.
Som man fick för fattigjon från det leriga 1800-talet.
Sen får vi kanske ny praktik
eller arbetsträning
men inte jobb.
Inte jobb.

2.

Vi som har funktionsnedsättningar ska vara glada om vi får vara nyttiga,
bidra,
hjälpa till.
Oavlönat får vi vara glada. Tack tack.

3.

Vi är värda lika mycket ändå.
Säger de och lägger huvudena lite medlidsamt på sned.
Fingrarna i kors bakom ryggarna.

4.

Och jag...tar ledigt från jobb...
lägger tid på grupper...
frågar snällt försäkringskassan om jag får jobba ideellt på deras tid av mitt liv...
och jag gör det gratis.

5.

Själva gupperna gör mig glad, stark, levande och full av framtid.
Och DET får aldrig tjänstemännen med budgetarna känna av.

Hej från Argbloggen. Knyt nävarna, kompisar!


#1 - - Johannes:

Jag har ju viss erfarenhet som anhörig. Även obetald personlig assistent. Behöver du hjäp äre bara att ringa. Jag kan faktiskt vara stöttare till grupper. På riktigt.

#2 - - asa:

bra människa, Johannes!