"Hejsan allihop! Fick 2 stroke för 2 år sedan, 37 år gammal. Våra barn var då 2 och 6 år gammal. Tycker som ni att det var väldigt svårt att som ung få stroke, både från sjukvården och omgivningen. Tror att man som 75 åring får mer förstående än en som får det som ung, tyvärr. Det är ju så mycke mer när man bl a är småbarns-förälder. //Sonja"

Denhär kommentaren kom idag.
Jag letade fram en mängd andra kommenteret från senaste halvåret med samma ärende.

Här är de:


"Hej!
Jag har oxå haft en subarachnoidal blödning, är 35 år, har en son och är väldigt förvirrad. Skulle varit bra att ha kontakt med en som är igenom det samma.
Hör gärna av dig!"    från Ann-Charlotte

Från Mårten:

"Hej! fick för ett år sen stroke (propp) 3 mindre.
Blir oxå utbränd i huvet under press på jobbet. Arbetstränar bara . är där 25% . Svårt att känna sig trovärdig i sina svårigheter. Balansproblem och lite yrsel. Arm och ben (vä sida) är lite efter i utmattningsläge. var 28 år då jag fick proppen.
Kamp med FK och framförallt svårt att definera hur man är och hur man fungerar. Tillståndet är lite olika var gång (man e som sämst) tycker jag."
"Hej!Jag fick subarachnoidalblödning (pga aneurysm), 21.4.2001, blev opererad 3 dagar senare. Jag lider av en fruktansvärd hjärntrötthet, men ingen tror ju att man talar sanning eftersom det är ett dolt handikapp! Efter såhär många år, klarar jag inte att jobba heltid, håller nu på att eventuellt få deltidssjuk/invalidpension. Hör av dej!
Jaana"


"hade en subarachnoidalblödning i augusti, är 35 år nu, jobbigt med de osynliga problemen man har i efterkant, ,kt huvudvärk, trötthet och koncentrationsvårigheter, men jag har en bra doktor på erstagårdskliniken så jag tycker att jag får bra hjälp.   Veronica"


"Jag hade min subarachnoidalblödning för två år sedan. Då var jag 42 år. Liksom du har jag inga synliga skador utan det är kognitiva nedsättningar som jag bråttas med. Hör gärna av dig!

Hälsningar Susann"


"Hej Igen! Jag Har en bra make som ställer upp!!Men jag har ingen kontakt alls med rehab. Jag har fått sköta mig själv sen jag blev utskriven från sjukhuset.Har för 1 vecka sedan börjat på sjukgymnastik efter att jag fått en remiss från min husläkare. Jag har inte fått någon kontakt alls med nån."  från Pernilla


Om du vill ha kontakt med någon kan jag försöka förmedla mejladresser. Jag kan se dem i kommentarerna då folk har skrivit in sin mejladress även om det inte syns i bloggen för er.



#1 - - Mikaela:

Unga kan ockås få, men ovanligt.blir alltmer vanligt tyvärr.

#2 - - Maria (Maria's Hörna):

Hej Skönt att läsa om flera som är hjärntrötta, yrsel mm. Fick min stroke i somras 56 år ung. Har nu varit 100%s sjukskriven i 3 mån. Börjar jobba på måndag 25% hoppas det funkar. Men har fortfarande koncentration problem....Startade en blogg för skoj skull...förmedlar lite kul i livet och lite vackert där på blogg som ju är ny. Den har väl inte hittat sin stuktur ännu. Besök en gärna//Maria