Ett-tusen-ett

Publicerat i: Allmänt
God afton, läsekretsen.

Stockholm hade besök av en frussen förortare i lördags.
Det vankades 2,5 timmar Messias av Händel i Storkyrkan.
Ljudet var så högt att jag (med öronproppar i) sov första akten. Efter pausen då vi försågs med glögg och pepparkaka av illandes röda ropande tomtar kom den välkända slutklämmen i andra halvlek på en och en halv timme och då höll jag mig vaken. Det var vackert. Storkyrkokören och orkester och solister.
Det är gyllene trumpetblås och mycket sopransång och en man med fagott imponerade starkt på mig. Han fick jobba nästan hela tiden.
När man lyssnar kan man tänka på arkitektur, pelare, stenar och förgyllningar från  1700-talet.  Så är musiken uppbyggd, rena matematiken.

Storkyrkan påbörjades på 1100-talet och St Göran och draken finns som träskulptur där inuti. Göran föreställer Sten Sture d ä som dräper draken, Kung Kristian Tyrann. Vi hade på den tiden en del krig mot danskarna som ni minns.

  Slussen

  Gamla stan

Det är mycket jul i stan. Fint.
Om man ska vara turist i Stockholm ska man vara det första advent, tycker jag. Det var folk också, de pratade många olika språk och gick långsamt. Det blev rörigt och jag ville hem.