Dagens rapport är välkommen.

Det visste vi ju.

Som kvinna får man sämre stöd än om man vore man, trots liknande funktionshinder.

Ingen man hade behövt förlita ledsagning och allmänt stöd i hemmet på sina minderåriga barn om han varit ensamstående.

- Din dotter (8 år) börjar bli stor och kan hjälpa till hemma, fick en stroke-kamrat höra.

Själv vinglade jag med sonens hjälp till bankomaten, han hjälpte mej med knapparna. Det var för rörigt i den miljön för att jag skulle ha ordning på fingrarna och dessutom på siffror i skallen. Det är fortfarande en kraftansträngning.

- Nu kan jag själv, fick jag säja efter några år när han erbjöd mej armen. Han var sexton år då.

Hur många män tas ifrån färdtjänsttillståndet? Det vore intressant att mäta hu stor del  avslag som drabbar kvinnor.

Hur många kvinor får av arbetsgivaren höra: - Vi har inga jobb som passar dej, hittar vi inget så måste vi säja upp dej. (Min arbetsgivares eviga mantra)
I rummet intill mitt arbatar en man som tidigare haft en hjärntumör.

Flera av mina manliga stroke-vänner har arbeten anpassade efter deras nya funktionsmöjligheter.

Daniela Bjarne (Strokeförebundet.org) skrev en rapport om personer med stroke i yngre åldrar för flera år sedan.  Där visade hon på könsskillnader i rehabiliteringen.

Ja. Är vi förvånade? Nej.
#1 - - Ulf Krona:

jo jag är. Inte märkt några fördelar med att vara man. Blir väl utvärdering här snart. Återgång i arbete kan man då glömma helt. Undrar lite över alla utredningar: man väljer ut en utvald grupp och ställer selektiva frågor.

#2 - - Maria Mimmi:

Ja du Ulf.
Som man frågar får man svar, eller hur?
Men i nästa liv då jag ska vara man och heta Mats återkommer jag med säkrare svar för då kan jag ju jämföra.

Men tänk efter: Vem har alla högskolepoängen i landet och vem får de höga lönerna i de kvalificerade jobben? Vem får positiv uppmärksamhet o förstärkning av det manliga egot i vården av alla de kvinnliga proffsen där? Jag har då bara haft EN enda manlig sjukgymnast och ett par manliga sjuksyrror genom åren efter stroken. Fast jag har träffat TRE manliga psykologer! Bingo!
Å andra sidan är de flesta färdtjänstchaufförerna män och fungerar som kuratorer många gånger...
Senast jag låg på sjukhus - förra veckan- fanns en manlig sjuksköterskestudent com tränade sej att sticka hål i mina vener och ta blodprover... Han hade tid att samtala och var intresserad. Det var uppfriskande trots att det gjorde ont att bli stucken.