"Hej igen,

Min rehab var den jag fick på HS, dvs lite sjukgymnastik, övningar i bassäng, styrketräning i gymet och talpedagog. Idag kan man få rehab på flertalet ställen, exempelvis Frösundavik som har ett bra center för drabbade. Hade jag fått stroke idag så hade min rehab garanterat gått snabbare än 1996. Jag hörde att på den tiden var det ca 50% att man inte klarade sig, ca 40% risk att man fick någon typ av men och 10% chans att man skulle bli som innan stroken. Hur procenten ser ut idag vet jag ej.

Men, sen anser jag det vara lite upp till var och en. Hur mycket är man villig att ge och satsa efter att ha drabbats av något liknande? Jag tror att jag nästan var den enda på min avdelning på HS som verkligen ville träna och komma tillbaka så snabbt som möjligt, medan de flesta antingen låg i sina sängar eller satt framför tvn och tyckte synd om sig själva. Samtidigt gjorde jag knäböj i korridorerna och BAD om att få gå ner till gymet och träna oftare än ett par gånger / vecka.

Viljan var mitt starkaste vapen.

/Kai"