Den här torsdagen, alltså.

Fotografen var på jobbet
inga tider för fotografering funkade
jag skulle inte kunna vara med på någon enda personalbild
 för de skulle tas i morgon
mitt på min och flera andras lediga tid

sen slutade det med att jag hamnade på fem gruppbilder
och för varje gång var fotografen mer och mer överstressad och uppgiven

till slut skrattade vi bara när han gjorde barnproträtt samtidigt som han
ställde upp osslärare i längdordning framför den fina fonden

Barnen tittade oroligt på oss

alla var finklädda och galna:
våld
klotter
hot och vansinne bland eleverna
utpumpade flabb bland personalen



Som vaniligt kommer allt att bli fel i katalogen
fel namn på grupper
fel barn till rätt namn
jag stod oftast intryckt mellan
unga snyggingar
och försökte se osynlig ut

Vad gammal man blev.
Inte hann man banta sig smal.

Och det där ska folk betala pengar för...

Hej från Gnällträsk.