"Hejhej! Jag är en tjej på 13 år. Min pappa fick en stroke 1998, och då var han bara 29 år. Han är väldigt trött mest hela tiden, han sover och sover och sover. Och hann tål heller inte flera ljud samtidigt. Han går runt hela tiden (han är sjukskriven) och trycker att han inte räcker till. Han han ALLTID huvudvärk.

Känner du igen dig på något sätt i det?"


Svar från mig:

Det är vanligt med trötthet efter stroke. Jag tror kronisk smärta (alltid ont) gör att man blir ännu mera trött-
För mig är det så att en förkylning eller ont av något slag gör att de funktioner som stroken har försämrat blir ännu sämre. Det går inte att ha reservkapacitet längre, tröttheten vinner.
Det måste vara hemskt att ständigt ha ont även om personer med kronisk smärta får lära sig leva med det. Trörrhet kan man ta medicin mot har jag hört, vissa fugerar det på. Jag har aldrig provat.
För mig har tröttheten avtagit med åren.
Har du själv fått bra information som anhörig av pappas doktor eller något annat vårdproffs? Barn till personer med stroke kan behöva ställa frågor när inte föräldern med stroke är med, tycker jag. Man vill inte göra sin förälder ledsen. Men man behöver lite saklig information för att förstå hur det fungerar.
 
Jag blir imponerad av att du som är 13 år skriver till mig och frågar, stolt också.
Maria