Alltså inte jag, då
utan öppna spisen här.
Den är frisk och kry.


Sotaren var här igår
första gången sedan begynnelsen tror jag.
Han gjorde brandsyn
kikade in i braskaminens innersta från alla håll
han gick upp på taket
skickade ner en kamera
såg insidan av rören

uttalade sig med expertmyndig kommunalt ansvarsfull uppsyn:

- Det är HELT OK!

- Men...allvarlig min igen:

- Stegen måste du ordna, den ska vara av aluminium och sitta fast mot väggen.


Så Eldningsångesten är upphävd
vi eldade hela kvällen efteråt
veden sprakade glatt
värmen steg.
Gemenskapen tätnade i soffan.

Mitt i lyckoruset kom ett gäng telefonsamtal
och spädde på humöret ytterligare.
Man landade till sist sömnlös och frågande i sängen:
vad är det här?
Som ett hett strykjärn i magen av fräsande upprymdhet - inte kan man sova då?


Endast stegen stod utanför och kände sig utdömd.




#1 - - asa:

det finns nåt charmigt mänskligt över den där stegen gjord för hand som en kommunaltjänsteman förstås inte i sitt hårda byråkratiska sinne kan förstå. Han gillar stalinistiskt stål förstås.

#2 - - mAria:

Men hallå där. Han är sotare.

Kommunen har bara givit honom uppdraget att göra brandsyn.

Han värnar nog bara om säkerhet och arbetsmiljö.

Jag respekterar alltid arbetsmiljöarbete.

Stegen är hans arbetsmiljö, tänk på det.