Tidsuppfattning

Publicerat i: stroke

I hjärnan bor förmågan att uppfatta tid.
Det är väldigt diffust och svårt att beskriva
hur det där går till.
Men när den tappar lite av förmågan att ha koll på tiden
ger det synnerligen underliga effekter.
Jag tror det behövs flera ingredienser för att lyckas ha en god tidsuppfattning:
Koncentration.
Matematisk förståelse.
Spatial förmåga (man måste kunna tänka sig djup och avstånd i olika dimensioner).
Förankring i Här och Nu. (Annars har man ingenting att utgå ifrån.)

Fungerar det inte blir det svårt att planera.
Har man svårt att planera får man svårt att göra saker och komma igång.
Annars blir det svårt att göra saker inom rimlig tid,
i rätt ordning, i relevant hastighet.
Man gör för mycket.

I vardagen:
Man missar bussen.
Man åker för tidigt och måste vänta sig trött.
Man kommer sent.
Man kommer inte alls.
Man hinner inte med att göra vad man måste.
Man blir trött i skallen av allt som blir fel.
Man tror att slutet av augusti kommer om välfdigt lång tid
och sen en morgon är det oåterkalleligen här.
Och man var inte förvarnad.



Norra Bantorget har en maskrosboll gjord av vatten.



Lyftkranarna samarbetar vid öststatshuset. De mumlar lågmält och
lite ömt sins emellan över huvudet på bygget.
Med kärlek kommer man långt.



#1 - - Lotta:

Du skriver underbart!

Hamnade på din blogg när jag sökte på nylongardiner :-), inte fick jag svar på det jag letade efter, internet är förunderligt. Men jag fann en ny tanketråd och följde den. Nu har jag suttit 30 min och tittat och läst din fantastiska blogg. Jag sparar den som favorit så jag kan återkomma!

Tack och varma hälsningar!

Lotta

#2 - - mAria:

Tack Lotta.

Nej jag ska nog inte skriva om nylongardiner särskilt mycket.

Lyftkranar är min nisch.

Du är välkommen hit. Skriv gärna fler gånger,

jag behöver det...