Har läst om kreativitet lite här och där.
Enligt någon forskare föds mest oväntade idéer, nya kopplingar görs, i en halvt vilande hjärna.
Hjärnan skickar signaler på nya oväntade sätt och ett flöde av skaparkraft uppstår. Det går att fotografera i PET-kamera. Ut kommer färgglada bilder på hjärnor som de kan jämföra med andra bilder på hjärnor som inte är kreativa, om ni förstår vad jag försöker säga.
I en skarpt fokuserad hjärna finns inte lika mycket kreativitet.

De tror att dopamin har en del med det hela att göra, när dopaminet tas upp lätt av många receptorer vill inte hjärnan vara så kreativ som om receptorerna är få.
Kreativa personer har tendens till psykisk obalans, säger en del forskning. Men annan forskning säger också att psykisk sjukdom är sällsynt hos dem som är kreativa.



Någon tror att man använder kreativitet till att hålla hjärnan igång och frisk.
Det behövs en uppmuntrande och tillåtande omgivning för att man ska strukturera sina idéer och ta tag i dem för att genomföra dem. Det behövs också en del intelligens.

På en arbetsplats krävs ett tillåtande klimat för att kreativiteten ska komma till sin rätt. Man måste ha acceptans för olika sätt att resonera och humor behövs också.
Vilken utmaning för alla arbetsledare i hela världen då!
Och vi strokare - med halvt vilande hjärnor - borde vara kreativa mer nu än förr. Min teori.


#1 - - åsa:

Jag vill bara säga att jag läser den här bloggen, har inga kreativa tankar, dom är som inbakade i snorslemmet i trakten av hjärnan fortfarande.

#2 - - Anonym:

Kreativitet har går inte att ha i närheten av förkylningar, tro mig.