Alla dessa tanter i viftande schalar och ryggsäck som svämmade över lolkalen.
Tröttsamt.
Trängsel, som när alla myggorna snurrar kring en 08:a på midsommarnatten
kretsade de runt utställarnas lockbeten och kassor.
De stod i vägen, pratade för mycket, ropade på
- Maria!
På mässan heter alla besökarna Maria,
förstod jag.

Det var aldrig mig de menade.

I mässhallen hittade viinget kaffe.
Äpplen skulle man äta, det fick man på flera ställen.
Pennor skulle man samla på.
Små gullepryttlar till mässpris skulle man shoppa.
Material eller böcker till jobbet kunde vi inte köpa,
vi måste ha någon certifiering för att få göra det, det har inte någon utom våra chefer.
Bara titta, alltså.
Man fick släpa kataloger,
erbjudandeblad och visitkort i den fina gula tygkassen man fick från ett av alla förlagen.

Men JAG hittade öronproppar som jag ska prova; specialtillverkas för mina öron och de
ska eliminera buller men släppa igenom tal.
Det ska få bli mitt nya arbetshjälpmedel.
Jag kanske kommer att kunna höra vad barnen säger även om vi är i bullermiljö.
Tänk om.

  Skolverket showade med nya läroplanerna i två och en halv timme  och man skulle 
klara sig utan kaffe hela eftermiddagen.
Gick inte så bra för mig, jag sov en stund. De på scenen höll sig mirakulöst nog vakna.
Nu vet jag en del om läroplanerna och mer ska man få veta, har jag förstått.
Det finns lite riksdagsbeslut att invänta, sen brakar det loss.

Nu är jag fortbildad till bredden.
Maria har varit på skolmässa.


#1 - - Bluesman:

Mut-debatten blåser i Sverige i nutid.

Är Bloggerskan mutad ,läsarkretsen håller andan.

Det började med en öronpropp sen gick det bara

utför.

#2 - - mAria:

Jo, jag samlar på mutor. Skicka flera!