A Serious Man

Publicerat i: Allmänt
En bröderna Coen-film. Vi såg den på Söder och det var en bra film men säkert bättre i kvadrat om man vetat Nånting Mer om judisk tradition i USA på 60-talet. Den är nog rätt skarp, men man missar mycket eftersom man inte var där just då Eller nu.
Men jag gillar ju 50 - 60-tal och det får vara var som helst för mig.
På vägen dit kom en Pendeltågstiggare med ett kort på någon nödlidande och la det bredvid mig medan han gick bakåt i vagnen och la ut alla sina kort. Efter fem minuter kom han tillbaka med muggen och man skulle ge honom pengar. Några gjorde det. Jag blir alltid illa till mods och vill bara rinna ut genom fönsterrutan när de där korten kommer.
Ska man ge dem pengar?
Någon har ju lurat hit dem från någonstans som papperslösa och tar säkert deras förtjänst så fort de fått den, ska man stödja det?


Sen gick jag förbi en sittande tiggare  med handen utsträckt i Fatbursparken.
Jag gav ingenting, mest för att jag inte har småpengar på mig och de sällan tar kort, de som tigger.

Inne i biokön stod jag och rotade efter biobcheckarna som glidit undan i handväskan och en vänlig man kom fram till oss och erbjöd oss att köpa hans biocheckar som han inte skulle hinna använda innan de går ut om några dagar. 100 kronor. Vi slog till. Det blev som bio-rea.
Efteråt slog det mig att kanske mannen kom med sitt erbjudande för att Gud ville ge mig ett tecken: man går INTE förbi tiggare utan att skänka av sitt överflöd, se på mig; man ger generöst det man har ( eller tar 100 kr för det).
Filmen handlade om hur besvärliga saker hände den seriösa mannen och han inte lyckades få svar av rabbinerna på vad det var för avsikt med det hela.

K tror inte på såna avsikter. Jag gör det, idag i alla fall.

Jag tror att det här är Ethan Coen och kanske Joel och sen är det George Clooney när de gjorde Burn after reading.