Här inne är det kallt.

Det är ingenting i jämförelse med att bo i Storbritannien eller södra Europa, förstås.
Vi har ju centralvärme.
Det brukar vara varma element med fjärrvärme i.
Det brukar inte blåsa inomhus.

Nu har naturen värmts upp till bara några grader kring 0,  vad händer då inne i vårt hus?
Jo, kallare.
Sotaren var hit och drog igång en stark blåst mellan ventilerna.
Det blev marmorkallt på annars varma golv.
Stormen viner och tapeterna fladdrar.

Fastighetsskötaren låter vänlig och medkännande men hinner inte förrän på måndag.
Han tycker att jag ska dra igen en lucka inuti fläktkåpan.
Jag har ingen lucka där.
Jag frågar var man hugger in skruvmejseln för att lufta elementen.
Han säger snabbt och tydligt att det inte är luftning som behövs.
Han försöker avleda mina planer med att berätta att grannen under hade två grader kallare än jag idag.

Sova i kallt rum brukar vara mycket behagligt.
Men nu var det inte det.

Fadstighetsskötaren kommer på måndag.

Jag är van vid stuga, snö, tre ylletröjor, skinntofflor, elda i kaminen, sova med elmadrass.
En meter snö på taket.
Fruset färskvatten i hinken om morgnarna.
Kissa i utedasset i 16 graders kyla.

Men det här känns lite väl förlamande.
Armar och ben går inte att böja, man går som en Barbie, inte lika mager och snygg, men lika stelt.
Inte heller lika vackert klädd. Inte lika leende. Men med håret flygande i draget sådär poppigt som i en popvideo.



Åtgärder:
Inköp av oljeelement som drivs med miljökrävande el.
Eldar värmeljus. Paraderar i  fleece och ull.
Mössa nedtryckt på huvudet, inget hårfladder här inte.
Filten i soffan utbytt mot duntäcket.
Ringer håglöst till fastighetsskötaren 4:e gången jag felanmäler, ringer till
företagets växel, ringer till något slags förvaltare. Får prata av mig i alla fall.


(Fast jag pratade sedan med en Annelie på Telia i Luleå som var trevlig och hjälpsam och hade en
vänlig varm luledialekt. Det fläktade liksom varm andedräkt ur telefonluren.
Vi skulle ju diskutera mobilt bredband kontra sugrörslångsamt
uppringt modem till strokeföreningens lokal.


Men jag blev själv sugen på deras mobila bredband till den egna privatdatorn.


Hon kollade att Telia har täckning vid min stuga, det värmde.
Om jag bara hede bett henne hade hon kommit med filtar och ett värmande snötäcke.
Tack, Teliasonera.)

Då blev jag varm  i alla fall om örat. Nu höjer jag skruvmejseln - eller ska man ta stämjärnet?

Hej från Gnällträsket. (Fruset men aktivt UNDER YTAN!!!)


#1 - - sven:

Kallt är det här också. Kan vi bilda en grupp på Facebook? Kallt överallt, kan den heta.

#2 - - David Jensen:

Detta är årets bästa tid. Det är nu vi gör oss förtjänta av all den vår och sommar som snart ska komma. Och det bästa av allt är att det ligger framför oss fortfarande...Håll ut!