Idag har jag varit med ett barn  till logoped på Rosenlunds sjuhus och bevittnat språktest i en avsevärd mängd.
Logopeden var bra på att prata med en mellanstadieelev och förklarade bra.
Jag fick se testresultat och tog det som ett rent studiebesök.
Mycket intressant.
Vi firade med hämtpizza från Deniz på hörnet här och av hans två barnpizzor orkade vi sätta i oss en halva var!

Vi såg Bolt, en Pixarfilm om flickan Penny, hunden Bolt och katten och hamstern.
Men jag somnar alltid när de är dubbade, filmerna.
Nu måste jag se om den med orginalljudet där Travolta är Bolts röst och Miley Cyrus (Hanna Montana) gör Pennys.
Det blir rätt, då kan jag vara vaken kanske?

Vi lärde oss om homofoner och homonymer.

Homofoner:

Elva och älva - låter lika, stavas olika och betyder olika saker.
Hjul - jul.
Gäst - jäst.


Homonymer:

Spark - spark - låter lika men betyder olika trots att de stavas lika.
Blad - blad.
Kall - kall.
Tia - TIA.

(TIA är en tillfällig propp som hjärnan gör sig kvitt inom ett dygn, men som ger tydliga symptom på bortfall och den ska tas på största möjliga allvar.
Den kan vara en förvarning om en kommande stroke.)