...står plötsligt ett höghus på den gröna innergården mellan trevåningshusen.
Jag har inte varit förbi sedan i början av juni.
Ett högt höghus med balkonger på hörnen. Säkerligen gör de såna där öppna balkongräcken med glasfronter så man kan se allt folk gör när de är där på sina balkonger. Det blir underhållning för de stackrarna som blev av med kvällssol, himmel och skogsutsikt. De får något att hålla reda på, som att ha en egen reality-såpa utanför köksfönrtret.
- Jasså, de två unga männen på fjärde våningen ska ha kräftskiva i kväll. Hoppas de inte kör musiken för högt hela natten.
- Hon som alltid går halvnaken och vattnar blommorna i balkonglådan verkar ha gått ner i vikt, ser du det?
- Igår var den lilla ungen som skriker om nätterna nära att klättra upp på bordet och ramla över räcket...
- Prästen som brukar sitta med laptoppen på balkongen hade en annan man hemma hela helgen, har du sett hennes egen på länge?
- Undrar varför det där unga paret på tvåan aldrig plockar bort flyttkartongerna från balkongen och inte heller har hängt upp några gardiner, trots att de redan bott i fyra månader...


Sådär kan de hålla på och bry sig.
Nu har det kommit en ny era i deras liv, vill jag påstå.

Opp-stekt-palten dagen efter är alltid godare än den nykokta. Det är synd om kungen som antagligen plir bjuden på pitepalt när han besöker Norrbotten och aldrig får smaka den uppstekt. Jag tycker självfallet att det är lika synd om drottningen i samma situation. Antagligen utfodras de med öländska kroppkakor där på Öland om somrarna och jag har aldrig hört om uppstekta kroppkakor, har ni?
Tror ni kungahuset får önskeveckor i matsalen som eleverna på skolan får?
På skolans önskemeny finns alltid

hamburgare
pizza
kebab
krov och bröd
chicky bits (friterade hårda kycklingbitar med sötsur sås)

I min önskevecka finns:

Sushi
pitepalt, uppstekt dagen efter
cheesecake
surströmming
sillmacka

Har ni önskeveckor?

Kungahuset som lever med hjortstekar och renfileer och bäckforellöring och hjortronspegel med ekologiska hasselnötsbiskvier upp i halsen vareviga dag kanske önskar sig

ostmacka och latte
yogurt och knäckemacka med kaviar
korv och bröd
kebab med bröd
nudlar fem för tio kronor
kall hämtpizza

Vad vet vi? Om någon kunglig läser detta så ge oss ett svar!



#1 - - annannan:

Jag har hört att drottningen gärna lagar feijoada, som vilken annan brasilianska som helst. Den vanligaste brasilianska varianten (det finns massor av feijoador, i varje liten håla där en portugisk någon gång satt sin fot har man sin egen sort) är en gryta på svarta bönor med torkat kött i, som man äter med ris och skivad apelsin till. Som alla grytor är den definitivt godast dagen efter, och det vet nog drottningen också.



Jag har varit gräsänka i helgen. Då har jag lagat ratatouille med squash och tofu, något jag aldrig skulle få P att äta. Och som jag aldrig i livet skulle ha tyckt att vi skulle äta hemma de få gånger mamma och jag var gräsänka och gräsänkunge. Då var det spagetti med ost och så varsin trave böcker på matbordet som gällde.