Vad måste jag göra i morgon?

Överklaga färdtjänstens beslut om att jag inte behöver färdtjänst.
Jag har gjort det förut.

Nu har jag två månader kvar av mitt tillstånd och någon jä-a handläggare har tänkt till och fattat ett beslut vid sin dator.
Det innebär att jag blir ännu mer begränsad och inte kan åka på bio i stan - köpa stövlar åt mig själv - åka på mässan i jobbet - åka på jobbmöten - åka på fortbildning på stan - åka till stugan - hälsa på mostern på andra sidan stan - hälsa på sonen - hälsa på vänner.
För jag riskerar alltid att bli för trött för att orka ta mig hem. Det ideella jobbet i Strokeföreningen kommer inte heller att fungera.
Jag måste tacka nej till jobbets julmiddag i stan.

Idag provade jag åka till City, handla garn vid Odenplan, åka T-bana och gå över Hötorget och sen gå på bio. Resultat: Fram kom vi. Men jag mådde illa som när man är sjösjuk, orkade inte titta på stövlar, fick sitta i ett hörn på ett fik och vila (men det var för mycket prat omkring) var arg och stressad och illamående med tendens till att ständigt  tappa balansen. Nu hade jag med mig en person som fick sköta planering av resa och vart vi skulle gå. För den förmågan stängde hjärnan snabbt av i röran.

Såna resor kan jag göra vid absoluta nödfall om jag har en möjlighet att åka taxi hem med färdtjänsten.
Ja, jag kan röra mig, jag kan gå. Men jag slutar kunna tänka, se och höra bra när hjärnan stänger ner. Jag hinner inte läsa skyltar, se och minnas bussnummer, läsa texter, höra mummel i högtalare. Folk i rullstol kanske har svårt att gå men lätt att ta in simuli och bearbeta dem. Det är olika. Endast en okunnig person kan bedöma mitt funktionshinder som obefintligt. Fan vad jag är arg. Jag är så förbannad att blodet i ådrorna stelnar.


Jag vill också orka leva ett liv som är rörligt och stimulerande.

Är vi som har kognitiva funktionsnedsättningar inte värda stöd?





#1 - - kim:

Hej!

Jag fick en stroke förra året i April och har precis som du svårt med färdtjänst, jag får den inte ens. ;im läkare vägrar att skriva ut ett intyg om att jag är stimulikänslig och vilken slags inverkan det faktiskt har på mig. Han ansåg att jag borde klara mig med öronproppar :(



Det är en bra och intressant blogg du har här!