Sommar.

Publicerat i: stroke
Om det är någon som undrar...
det är varmt ute, lagom vind och lagom sol.
Jag har börjat bromsa in för sommarlovet. Det är bara två veckor kvar.

Man måste ju lära sig tänka långsammare igen.

Riksfärdtjänsten har bokat min resa och biljetten kom idag.
Datorutskriften som ser dö-tråkig ut, vill säga.
Lite rosa överstrykningpenna på flightnummer och tider. Ingen biljett.
De är alltid snabba och trevliga där på Riksfärdtjänsten.
Det superbästa var att den bastanta biståndsbedömerskan i kommunen inte ringde
och frågade barska frågor inför sitt beslut att bevilja resan. Jag har oroat mig i en
hel vecka för att behöva tala med henne.

- Man ska vara ödmjuk när man talar med myndighetspersoner i telefon, sa strokevännen P.
Eller hjälplös...fortsatte hon.
- Så de kan platta till en ordentligt, då blir de glada, svarade jag.

Det är så lätt att bli maktfullkomlig så fort man har chansen (särskilt om
man är lågutbildad, tror jag)
Då vill man trycka ner hjälplösa personer som man är satt att hjälpa.
Bästa sättet att förödmjuka en som haft stroke är att ifrågasätta
funktionsnedsättningarna personen har. Särskilt de dolda hindren.
De som inte går att bevisa.
Mest effektivt är detta om personen har svårt med språket eller med talet.

Då segrar man i sin nit.
#1 - - annannan:

Det är många som gillar att känna sig viktiga, och det finns en del att vinna på att låta dem känna sig så och själv inte viktiga sig. Tänk om jag gjort det med veterinären på mitt jobb, i stället för att markera mitt territorium. Fast hon är så knepig så jag tror inte att det egentligen hjälpt.



Visst är det trist med folk som bara skriver om sig själva när de kommenterar på andras bloggar!



Och så har jag lärt mig något nytt - tänk att det faktiskt finns en Riksfärdtjänst. Som man kan åka till älvar med? Älvor också?

#2 - - mAria:

Älvor också.

Rikfärdtjänstens personal ÄR älvor.

De behandlar en som en kund med respekt. Alltid trefliga. Tillmötesgående och förstående (när man suckar över biståndsbedömerskans barska tillsägelser) .