Lördagmorgon - borde man ju sova - vaknar jag tidigt och är glad över att ha överlevt ännu en hostande natt.
Måsarna har raceat runt i luftrummet ett par timmar och nu landat någonstans därifrån ljudet inte når.
Grannarna sover.
Ingen startar sin skraltiga WW-pickup och dånar iväg med trasigt avgassystem denna morgon.
Nästan som att ha fred på jorden i hela kvarteret.

Och idag ska jag in och njuta av solen i stan...tyckte dottern när hon ringde. Men det tycker inte min förkylning.

I går såg jag Troja (väldigt lång långfilm i tv )  till mitt i natten. Brad Pitt var värstingen Akilles och skydde inga medel för att bli odödlig.  Orlando Bloom var prins Paris som rövade bort Sköna Helena och startade krig mellan Grekerna och Troja.  Damerna var få, unga och vackra och tråkiga. Männen var många och hjältemodiga och hämndlystna.
MASSOR av kostym och rekvisita och begåvad musik och väldigt mycket längre bitar som borde ha klippts bort eftersom de inte hade så mycket regi. Påminde ibland om långsamheten i mitt Norrbottens-konsum.
Mycket och stå och titta,  Nästan inget säga eller göra.
Som ett antikt drama var det. Och det var det ju.

Hej från Gnällträsk.