... skulle det vara mycket svårt, tror jag.

Det är en konst att kunna ta emot hjälp.
Men när en människa får känna sig hjälpsam frigörs något glatt hormon som gör henne/honom glad, har jag hört.
Moster I sa en gång att det är snålhet att inte låta folk hjälpa sig.
Då unnar man inte de personerna att må bra.

Det brukar jag tänka på.
Det blir lättare att be om hjälp och ta emot hjälpen med huvudet högt.
Allt ska inte köpas för pengar.

Dagens tankeverksamhet är härmed avslutad.
#1 - - Anonym:

Så lustigt, om just det har jag precis läst i min psykologibok: för att ha ett lyckligt liv ska man

- tillbringa tid tillsammans

- hjälpa andra

- söka mening i sitt arbete

- sätta upp meningsfulla mål för sig själv

- hinna med trevliga saker

- ta hand om sin kroppsliga hälsa

- vara öppen för nya erfarenheter

- odla sin optimism och vara glad för det man har



Detta är så kallade evidensbaserade rön, ffa Seligmans forskning.