Jaaaaa!!!

Publicerat i: Allmänt
Det blev kallt och snö. Jag blir så uppryckt och bara jublar inuti av allt nytt. Och i stan var det julskyltning för fullt och alldeles fruktansvärt mycket folk. Fantastiskt.

Det är lite kul att titta på turisterna som går runt och ser ut att tänka: - Nu är jag i Stockholm, nu är jag i Stockholm... De suger på en cigarett och ser planlösa ut.
Lite uppstajlade men med fel stil på något vis.

Jag stod där och frös på Centralen i väntan på P-tåget och vips dök Norrlandståget upp framför min kalla näsa.

NARVIK stod det på dörrarna.



JA tack! Tänk att få hoppa upp där, hitta sin kupé och sen bara s-l-a-p-p-n-a av...

Sen plocka upp pocketboken, bädda ner sig mellan lakan och
vakna för att gå till bistron och dricka en öl...till en renklämma.
Det finns inte mycket att stressa över på ett Norrlandståg.

Det tar sina timmar bara.

Framme vid slutstationen ska det plötsligt vara mitten av juni och björkarna har just slagit ut!
 Kanske finns det kvar is i brunnen och det är en del pyssel innan pumpen går på som vanligt.
Antagligen har någon hängränna gått sönder under tyngden av snön under vintern.
Det luktar nytt i skogen och löven är ljusgröna.
På älven kajkar intet ont anande knipor kring med ungar och snart kommer skrakarna med sina ulliga barnskockar i långa rader efter sig.
De har glömt att det kommer människor till deras stränder om sommaren.

Vintern är lite respektfullt glömd.
#1 - - moster d:

Braaa, maria, vi läste och tyckte båda två att vi var i stugan mitt i sommarn! Men ett tåg med STOCKHOLM på skulle inte heller vara så dumt just nu.