Hej läsekretsen!
Jag vet inte varför man inte hittar in i blogg.se ibland.
Jag tror det kan vara någon maska i nätet?

Idag fyllde ett av mina barn år i förskott. Vi åt för mycket mat och det var tur att den var god. Och sen nöt-tårtbotten med jordgubbs och kiwi och han klickade lite dator åt mig. Hur gör alla andra som är som jag och INTE har en sån som han?
Förstår inte.
De övriga var hit också. Det kändes som sista dagen med gänget...som om det är någon som ska resa långt bort. Vilket det är. Jag.

Inte har jag lyckats packa. Men har tvättat kläderna. Jobbet hann jag med i 45 minuter på morgonen. Sen bilade de i golvet i köket som byggs om och det blev uppenbart att i det ljudet ska inte jag finnas.

F-kassan hade lämnat vidare mitt ärende till nästa handläggare som gått på semester och lämnat vidare mitt ärende till en annan dam för beslut. Hon frågade först:
- Har du skrivit ansökan? (Ja i januari.)
- Nej det tänkte jag inte på! sa jag.
Sen var det tyst i luren.
- Äh jag bara skojade! blev jag tvungen att säga. Klart jag har...och beskrev mitt ärendes resa geonm deras organisation och hur jag fått ringa och mejla och ringa...
- Nu hittar jag det här...sa hon förvånat och började läsa.
Hon kollade om förra handläggerskan gjort klart. Det hade hon (visste jag ju redan) och om det verkade stämma. (Vilket de kollat allihopa jag pratat med, varje gång)
- Jag ska läsa igonom det här och sen föredra det för en handläggare som gör beslutet, sa hon.
Men när visste hon inte.
- Det är ju bråttom...din nuvarande sjukersättning går ju snart ut, upptäckte hon.
(Suck. Det är ju därför jag har ringt varje dag i över en vecka nu.)
- Jag ska FÖRSÖKA prioritera det här men hinner inte förrän nästa vecka.
Men jag vill ha beslutet i morgon! sa jag.
- Det är många som väntar. En del har väntat sen i maj på sina pengar, var svaret.
Vilken tröst.

Öhhh. Maskar de på F-kassan? Har de vävt ett nät av handläggerskor som trasslar ihop sig kring ärendena?
Är vi kunder, brukare, användare?
Eller bara belastning?

- Sen har regeringen beslutat att man bara får sjukersättning i 18 månader till! sa hon glatt. Efter det får det bli annan försörjning! Jag hörde henne le elakt.
- Så se till att du får rehabilitering! sa hon.

Tack för tipset. Vilken fin idé!

Vad är annan försörjning?
Socialbidrag?
Svartjobb?
Bedrägerier?





#1 - - Eva Olofsson:

Bra, bra att du kan blogga från mobilen. Blev lite orolig ett tag. Önskar färsk bild av älven, skogen och Avan.Kommer ju inte förrän flera dagar in i juli. Är lite "avis" på dig som åker upp i övermorgon. Känns tryggt att du blir omhändertagen av Norrbotten taxi och macken i byn och förstås älvsgrannarna. Trevlig resa och hopp om fint väder.

Eva O