Till sist fick jag efter att ha spårat fem olika handläggare tag i den näst slutliga:

Hon Som Läser Igenom Ärendet Och Föredrager Det För Den Som Fattar Beslut.
Det var kring 15 juni.
Min sjukersättning skulle gå ut om två veckor och jag behövde desperat ett nytt beslut.

- Det finns folk som har väntat på sina pengar sen i maj, sa en av dem.

Ansökan var gjord i februari.
En kvinna hade ringt och sagt att hon ville skriva ett nytt beslut på två år åt mig. Hon ringde i maj.
- OK, sa jag.

Sen INGENTING.

Det slutade med att de faktiskt prioriterade ärendet så att Besluterskan Beslutade den 18 juni.
Jag fick min sjukersättning.
Lycklig. Lite lätt sarkastisk.


MEN!
i förrgår 31 juli, sex veckor efter att beslutet fattades ringde min handläggerska från Försäkringskassan och undrade varför jag sökte dem i juni.
Då fick jag rekapitulera hela proceduren för henne och hon tittade i min akt och sa:
- Du har rätt.
Beslutet har fattats.

Är det så att de bara jobbar när man är i telefon och tvingar dem till att läsa igenom ens ärende? Allihopa?
Ïnte konstigt att det tar tid.