Innan en jobbig känsla infinner sig finns en snabb elak tanke som du knappt hinner märka.
En automatisk ovana sen hela ditt liv kanske.

KBT handlar om att motsäga tanken eller inte tro på den.

Jag brukar tänka:
- Nu är jag ledsen. Arg. Beror det på att jag är överbelastad i hjärnan? Hur tänkte jag om situationen innan? Tänkte jag något jag blev ledsen och arg av?

- Acceptera ATT jag är ledsen, arg.  Acceptera att jag är trött. OK. Det brukar gå över...sen blir det ALLTID roligare.

Choose, välj:  Hur ska det vara? Vad kan jag påverka? Konkret och nära i tid.

- Take action. Gör något.  Betäm en förändring. Kort eller långsiktig. Träna in nya automatiska tankar.

ACT är forkortningen. JAg hörde någon prata om det i radion på bussen till Jokkmokk i somras.
Användbart för mig. Skrev upp det i mobilen till snurriga stunder: A C T. Accept Choose Take action.
Anna Kåver har skrivit om acceptans i "Att leva ett liv, inte vinna ett krig".

Men jag fattar att det inte går att acceptera att halva jag är förlamad och sen ändra på det efter fem minuter. Det handlar om små saker i små tidsperspektiv. Så följer mera kraft att bli lite bättre som en svans.

Kanske.
 


#1 - - Jasmine:

Godmorgon, sovit gott? :)
Ha det bra :)

#2 - - Susann Jansson:

Tack! Har nu påbörjat min KBT-träning. Första stora övningen gjorde jag igår kväll och det funkade. Jag sov utan piller med hjälp av tankens kraft! Häftigt då jag har upplevt sömnlösheten som ett stort problem. Går nu mest och småler och tränar, naturligtvis förstår jag att det är en lång väg att vandra men det är skitkul med snabba resultat.