Kvinnor  förlorare i ojämlik vård?

Drabbas av att mannen är norm

Kvinnor får vänta längre på operation, får mindre dyra behandlingar än män och känner sig ofta sämre bemötta i vården.

Men också män drabbas av att sjukvården har mannen som norm....

...Flera studier visar att kvinnor får vänta längre på operation än män, och att de får sämre efterbehandling vid till exempel stroke.

Men skillnaderna rör också bemötande. Ett exempel är att kvinnors besvär oftare beskrivs som diffusa, kanske helt enkelt därför att kunskapen om kvinnans kropp och sjukdomar är sämre.



Ur Aftonbladet idag.

Det trodde vi ju redan. Det vore intressant med en rapport om huruvida män får bättre stöd vid återgången i arbete än kvinnor får. Av arbetsgivare, försäkringskassan och vården.
Jag misstänker att män får hjälp och kommer tillbaka lättare. Kvinnor hänvisas till sjukpensionering. Tror jag.
Vem ska undersöka det åt mig?

#1 - - mattant:

hmmm, jag har också känt mig mycket dåligt bemött i sjukvården. Nu är jag livrädd för att föda bara för det. Förhoppningsvis är dem lite snällare just då. Min sambos pappa fick däremot massor av hjälp och stöd när han blev sjuk tröts att han mådde klart bättre än jag... Vad ska man säga. Det är helt enkelt orättvist.