- Jag har en god nyhet! sa hon glatt.
- Jahaaa???
- Jag hade fått fel på fakturan från Färdtjänsten, de skulle ha för mycket pengar.
- Ja?
Idag ringde jag dit. Och jag slapp höra den där rösten " Det är snart DIN tur..." särsklit länge. Jag kom fram nästan genast.
- Bra.
- Det var en trevlig kvinna som svarade. Hon var trevlig. Hon ordnade snabbt till felet. Sen föreslog hon att jag skulle slippa vänta i fyra veckor på en ny faktura och ta emot en extra-resa i stället.
Jag blev så glad, sa hon och lät mycket överrumplad.
- Bra! Grattis, svarade jag.
Vi är så vana vid att trassla oss fram i vardagens byråkrati och ständigt stöta emot hinder och stopp, att en vänlig röst i telefon eller ett korrekt tillmötesgående är värt guld. Det kan lyfta oss ur De onödigas skamvrå en hel eftermiddag.
-