Mina föreningsvänner är företrädesvis GODA personer.

- Men ibland hörs en susande viskning bakom axeln :  varför skriva om sej själv när vi alla har en sån historia och det är väl föreningen som är viktg!!!???

Ibland har jag varit med i nån intervju för radio eller teve. Samma kommentarer...

- 15 minuter i rampljuset, he he he...

- Hon fick säkert betalt...

OK

Nu kommer bekännelsen.

Det handlar om att min berättelse, mina erfarenheter kan ha betydelse för någon enda elvaåring (sjuttonåring eller 21-åring) som just fått hem en helt annorlunda  förälder från en strokeavdelning och inte förstår alls hur mamma eller pappa har blivit.
Barn vill ha sina föräldrar. De gör vad som helst för att få ha dem kvar. Därför behöver just barnen stöd men kanske inte har tillgång till den andra föräldern. Eller så är han så chockad att han inte är ett stöd för barnen och behöver stöttas själv...

Andra som får dessa "osynliga funktionshinder" behöver få veta att det finns fler.
I vården missas vi ofta för att okunskapen är stor. Det är lättare att fokusera på att räna upp ett förlamat ben än det som inte syns. Ibland skickas vi runt till olika vårdgivare och hamnar fel. Eller tillbaka till jobbet, kämpar en tid och går i väggen.

Arbetsgivare måste stötta personer som får stroke. Rädslan för det "konstiga" är ett stort hinder. Det är lätt att upptäcka att vi inte har användning för just dej. De vill ibland gärna fösa över oss i sjukpension.

Jag har lärt mej mycket och vill ha bekräftelse på att jag duger till nåt.

Dessutom är jag nyfiken och vill vet HUR de gör...när de gör teve och radio.

Jag får aldrig betalt som vissa tror. Jag gör det för Strokeföreningen. Det jag säjer om föreningen brukar redigeras bort. Journalisterna plockar ut det de vill ha.

SLUT-BEKÄNT
#1 - - Dan:

Du gör ett bra jobb Maria. Det är därför du får förtroendet att bli intervjuoffer när media ringer föreningen och behöver ha en "strokeperson". Men, nu kanske vi måste hitta någon annan som får rutin på att intervjuas. Nej, du får inte något arvode för dessa intervjuer. Däremot ska du få ett arvode för den uppskattade föreläsningen på våra stroke-utbildningsdagar. Tack Maria för allt du gör för föreningen!

#2 - - Azzurra:

Buon luogo, congratulazioni, il mio amico! http://www.azzurra.genovka.org