Idag har jag arbetat svart i en och en halv timme med undervisning. På cafeet i byn fanns en liten afrikansk kvinna med mycket udda utstrålning. Jag förstod inte om hon gör praktik där eller om hon var gäst. Hon hade mycket svårt med svenskan, det pragmatiska, visade det sej. När hon visade sina papper från svensk-studierna såg jag att hon ambitiöst läst och skrivit många verb och frågeord och hårda och mjuka vokaler och hela det Första grammatik- och lexikon-köret. Pratandet var mycket svårare. Hon var ledsen för att det inte finns några fransktalande här. Hon kan inte arabiska som somalierna kan. Migrationsverket hade sagt att det var bra för henne att åka till den här byn. Undrar om Migrationsverket någonsin har varit här? Min lön helt utan kvitto blev fem stora goda gröna vindruvor. Cykelturen hem var 8 km livsfara. Med proppar i öronen klarar jag vrålande norska hus-bilar som touchar min vänstra armbåge och virvlar förbi. Om jag glömmer att koncentrera mej och tittar åt höger svänger jag mot mitten av vägen. Men jag håller balansen och jag orkar.
#1 - - åsa hedberg:

I Kroatien finns en svart madonna: Maria Bistricke. Hon grävdes fram ur sanden för flera hundra år sedan när kyrkan över henne brunnit. "Det var därför hon är svart," sa K "av sotet." Men det finns fler svarta madonnor i världen; över två hundra. Hon är Marias skuggsida. Citat: "Poeter och visionärer måste passera genom gudinnans svärta och eller osynlighet innan de omedvetna känslorna kan börja samverka med de medvetna. Man bruka tala om en kreativ dimma, en djup depression eller en svacka där alla sinnen tycks vara stängda." (Görel Cavalli-Björkman)

#2 - - Alex giebels:

Läsa dina texter har blivet än del av mitt liv.Så många händelser berättat på ett för mig interessant sätt.Man lever med liksom och iaktar livet poetisk-filosofisk och med en speciel humor som altid finns med.tack