Arbetsförnedringen

Publicerat i:

...sponsrar min tjänst på jobbet.
Handäggerskan som jag hade förr
hjälpte mig med hjälpmedel
för minne och planering
svarade alltid när jag ringde
gjorde nytt avtal med jobbet varje år
kom på möte med chefen om det behövdes.
Det var samarbete och jag ville jobba.
Allt var enkelt.

Sen måste de förstås omorganisera:

En ny handläggare dök upp
nej han dök aldrig upp
han vägrade ha möte med mig
han skickade en arbetsterapeut att neka mig hjälpmedel
som hon bedömt att jag inte behöver -
utan att träffa mig och diskutera saken vid ett möte,
All kontakt måste jag ha genom mobilsamtal på jobbet
bland skrikande barn och i ett stressigt schema,
trots att jag bett dem att ringa på min lediga dag.

Så praktiskt har de ordnat för sig
där på Arbetsförmedringen.

Jag tackar för mig och slutar behöva hjälp då
jobbar på utan planering eller minne tills jag inte fixar det längre
sen blir det väl en ny loop genom
Utförsäkringssystemet:
sjukskrivning
arbetsförmedlingen igen
arbetsträning igen
man skruvar sig ner i osysselsättningen
efter bästa förmåga...

Och allt man ville var att jobba med lite stöd bara.