Kollektivtrafiktiggeriet

Publicerat i:

Alla ni som inte bor i storstan:
Man sitter där på pendeltåget
tänker på ingenting
tittar i Metro
en ung fin man i röd jacka går snabbt förbi
lägger inplastade kort intill en på sätet
en skriven text och ofta bild
uppmanar en att skänka pengar
det finns ett barn som lider

mannen lämnar kort i hela långa tåghalvan

han kommer tillbaka och hämtar kortet
skramlar med några mynt
tackar på engelska
även om han inga pengar fått

sen kliver han av tåget vid nästa station

kvar hänger frågorna:
Vem tvingar ut de här människorna att tigga?
Vem kammar hem vinsten?
Borde man ge dem pengar eller inte?

#1 - - asa:

jag begriper det inte, ibland ser jag till att ha några slantar skramlande i jackfickan och så ger jag dem utan att förstå om jag hjälper eller stjälper. Idag satt en tiggerska i pendelgången i Handen med ett täcke kring benen. Sen mötte jag en pigg gubbe på väg till henne som det såg ut som nog var hennes man eller så. Arg blev jag; tvingar du din fru att sitta så där! tänkte jag.Mer än så bekymrade jag mig inte.