Radio Norrbotten

Publicerat i: Allmänt

Såhär års:
Varje år:
P4 Norrbotten i öronen
på vägen till jobbet
förundrad glädje strömmar:
- Nu är all snö i skogen borta!
- Det ska bli SOL och över 20 grader idag!
- Jag såg en sädesärla när jag cyklade hit i morse.

och här i storstan går folk i linne och shorts
alla tåg o bussar är knökfulla av uttråkade barn med trötta fröknar
plötsligt ska de ut till parker
stränder
för NU tar vi paus från kunskapskraven
nu ska vi samspela socialt

men inte så till den milda grad att barnen
får sjunga Sveriges Nationalsång på
skolavslutningen
för icke svenskfödda kan bli kränkta
(säger ledningen)

Hur kränkt är då inte Zlatan som tvingas
höra den så ofta
han är ju född i Södertälje?
Måste ändå spela för Sverige.
Hur kränkt blir Loreens mamma om hon vinner, Loreen?
Vad ska vi göra med oss?

Norrbottningarna spelar aldrig Nationalsången i morgonradion
de lugnar mig med norrbottendialekter
spelar dansband och snällpop
ingen blir lite kränkt av det

#1 - - Sofia:

Oj oj, men inte är jag förvånad över ledningen. Frågan är om de verkligen blir kränkta, har de frågat? Troligen skulle inte en kotte bry sig om att strunta i sin nationalsång för att det fanns en utlänning med. Du kan väl stjäla mikrofonen på skolavslutningen och sjunga ändå, jag hjälper till!!