Frågelådan

Publicerat i: Frågelådan.
OK,
frågelådan är öppen en stund:

"- Varför blir jag så uttråkad när jag gör jobbiga saker?
Har det min adhd att göra, du som är expert?

P"

Hmmm, kära P.
Jag är inte expert på nånting utom att bära sly.

Uttråkningskänslan kan vara en effekt av din stroke, P.
Hjärnan har sämre arbetsminne,
blir ständigt avledd av andra intryck,
man blir impulsstyrd
man blir okoncentrerad,
man vill ha reaktion och respons direkt
orkar inte vänta
man blir arg eller nedstämd när det blir tråkigt.


Hjärnan är efter en stroke ofta stressad och reagerar med humörsvängningar
en stor del av strokare har dem efteråt, vissa gråter
andra är arga.
De kan behandlas med lyckopiller (SSRI-preparat).

Ändå är den långsamma vilan vad hjärnan behöver.
Stressen motverkar din rehabilitering
gör träningen mindre effektiv.
Hjärnan behöver glädje och balans för att laga sig optimalt.

Detta är vad jag tror och tycker, helt ovetenskapligen, utifrån egna erfarenheter
från egen och andras strokar.

Hej från M, Frågelådan.




#1 - - asa:

fantastisk bild, dom är bäst utan sol

#2 - - mAria:

Ja nattbilderna kanske?