Vi skulle på bio på Park, den fina bion som ingen förstört ännu trots att den är byggd på 40-talet, 50-talet, kanske.
SÅ SNYGGT!!! 

Ur Wikipedia:

Park, ursprungligen Park-teatern, är en biograf vid Sturegatan 18, i Stockholm.

Park teatern 2009a.jpg

Biografen ritades av arkitekt Björn Hedvall. Vid invigningen 21 november 1941 uppgavs att neonskyltanläggningen var Europas största med en neonrörslängd av 300 meter. Dessutom finns en neonbelysning som löper vertikalt längs husets fasad och avsluts med biografens namn i takets höjd. Salongen hade ursprungligen 923 platser, varav 255 fanns på balkongen, idag (2009) är antalet totalt 711 platser.

  Foajé, Park.

Slut på Wikipedia-infot.

Det var nästan inga andra som skulle på bio, märkte vi,
vi fick välja att sitta på balkong om vi ville eller var som helst.
Säkert hade vi fått sitta inne hos maskinisten om vi bett om det.
Det var 3D, det var Narnia-filmen och det var bara bra.

Plötsligt förstod jag:
Som en uppenbarelse förvandlades den lilla parkremsan man går förbi när man är på Birger Jarlsgatan
och ska mot Stureplan till en gigantisk innerstadslunga som heter,
och alltid hetat, antar jag,
Humlegården.

Jag har aldrig trott att den finns så nära intill Stureplan.

  Vid Humlegården var det discoljus i snön.

Man ser en flaska från nyåret och betongfoten till en Motortrafik förbjuden-skylt. Vi dansade inte
men stegen blev lite luftiga, måste man väl medge.

Ibland vill jag vara fem år. Fem år: Ja tack. Änglaåldern, då allt är möjligt, allt man säger är poesi.

Annars, då?
Jo det var vingligt igår.
Jag hade en stark arm att hänga vid.
Någon som bromsade när jag klev ut i trafiken.
Vi fikade och nu vet jag mera om reglerna som gäller
för hur man beter sig i Stockholm.
Det finns många:

1. Gå till vänster i råttgången på Centralen. Annars till höger.
2. Stå till höger i rulltrappan.
3. Lägg accesset plant på biparen på spärren, annars blir du kryssad.
4. Gå åt sidan. Man får inte stå i vägen alls någonsin i denna stad.

Exempelvis.

#1 - - Maria:

Skönt att du inte stod i vägen och blev omkullputtad. Du måste ha följt Stockholmsreglerna till punkt och pricka! Jag kallar råttgången för suckarnas gång. Kanske en kvarleva från när alla stod i vägen - innan reglerna alltså!

Allt gott!

Maria

#2 - - mAria:

Suckarnas gång? Snyggt.