- Det är inte bra med neuropsykitariska diagnoser, höll han fast, skolpsykologen.

- Jo för familjerna kring barnen som får diagnos är det en stor hjälp, sa jag.

- Skolan ska klara av de barnen ändå, sa han.

- Det tycker jag också, sa jag, men det är bra med information om hur barnet fungerar.

- Skolan ska klara av det ändå, sa han. Igen.

- Men JAG har en funktionsnedsättning själv, sa jag. Jag vet att
det har hjälpt mig att veta vad som inte fungerar på topp
för att kunna träna eller kompensera,
sa jag.

- Nej sa han.

KÄRE SKOLPSYKOLOG:

1.  Jag har rätt.

2. Du har fel.
#1 - - Francke:

Hmm, tokigt. Du kan alltid hävda ditt föräldraskap och det är ju ni föräldrar som avgör. Du kan vända dig till andra aktörer kanske? (BUP m fl.) Konstigt att skolpsykologen inte lyssnade på dig! Det kan i den bästa av världar vara skolpsykologens roll att bredda beslutsunderlaget, alltså att se det på många sätt och hjälpa föräldrar att se fördelar och nackdelar med olika alternativ (med/utan diagnos, hur man kan jobba i skolan, hur föräldrar kan gå vidare o s v). Nu verkar det inte som att ni fick samarbeta kring frågan, det blev maktkamp verkar det och det är ju synd. Jag gissar att ni båda har era poänger med era synsätt.

#2 - - mAria:

Hej du Francke. Jag är inte föräldern utan specialpedagogen i skolan. Det är för galet att jag ska behöva slåss för elevers rättigheter mot ren okunnighet.

#3 - - Eva Olofsson:

Ibland har jag undrat och förundrats över psykologers kategoriska inställning.Snart slutar jag undra, hoppas jag, eftersom jag efter 40 år som lärare/speciallärare, lämnar skolan för pensionen. Men...när jag lämnar skutan så börjar mitt äldsta barnbarn så alldeles säkert fortsätter jag att uppdatera mig och "lägga mig i".

Stå på dig, du har rätt! Möjligen har skolpsykologen också rätt på nåt sätt, fast jag ser inte hur...

#4 - - mAria:

Tack Eva. På något långiktigt och mycket visionärt sätt har han väl rätt, psykologen, tycker jag nog. Men idag, nu och här är det helt åt skogen. Fråga alla som får diagnos som vuxen efter skolgångens alla misslyckanden, fråga alla dem.