"Positiva och negativa känslor

När vi är positiva, hoppfulla inför framtiden och glada har vi mera aktivitet i vänster frontallob. När den högra frontalloben är mera aktiv vänder sinnesstämningen nedåt. Detta skriver professor Åsa Nilsonne i sin bok "Mindfullnes i hjärnan". Hon skriver vidare att positiva känslor gör att vi tänker mera globalt och underlättar hur vi tolkar informationen medan negativa känslor leder oss in på en mera begränsad syn på situationen. "

Det här snodde jag från www.marclind.blogg.se

I vänstra hjärnhalvan finns orden och i högra finns musik och helhet, har jag lärt mig. Men det blev svårt att tänka fram glada tankar med vänster frontallob, det finns nog någon yogaövning för det. Sång, som ju är en blandning av ord och musik, måste kräva ett globalt samarbete i hjärnan.
Nu har jag tittat på Sting-konsert från Durhamkatedralen i svt hela kvällen, blivit glad och börjat tänka positiva saker.
 Det känns besynnerligt. Jag står till och med ut med att han har skägg.
Lördagskvällen ligger mätt och tung i mitt knä.


#1 - - Susanne Lindström:

Intressant! Jag fick Stroke 2012, med blödning i höger frontallob, och proppar i vänster! Jag var då 43 år ung! Ska läsa mer av det du skrivit, när dagens huvudvärk mojnat! Läs min om du vill! :D

Svar: Hej, roligt! Jag ska titta in till dig i bloggen när jag är ledig. Syns. Maria.
stroke