Frågelådan

Publicerat i: stroke
"Frågor om stroke.:
Trötthet - vad finns det att göra för att bli av med detta gissel? Går det att göra något? Hur hittar jag en balans mellan aktivitet och vila? Har du några tips? Susann"






Precis idag läste jag på Strokeförbundets hemsida (klicka på Vad är stroke? och sedan på konsekvenser av stroke.) om trötthet som en av effekterna efter stroke.
Tröttheten kan minska så småningom, står det.
Jag är mycket mindre trött nu men fortfarande i behov av vila och noggrann avvägning av vad jag ska orka.
Det är tråkigt.
Det handlar om att försöka tvinga sig in i ett mönster av vila - aktivitet - vila som man står ut med. Livet får ju inte bli allt för innehållslöst. Det går mycket tid till sömn.


Om man tänker på att hjärnan ska ta emot och sortera intryck och dessutom sköta administrationen av en själv när allt inte går automatiskt längre kan man ju förstå att det kostar energi. Hjärnan håller dessutom på med uppbyggnad av nya vägar som ska sköta sånt som sköttes av de delar som drabbats av stroken.
Kanske äter man också medicin mot epilepsi eller annat som påverkar.


Äggklockan på ringning (eller timern i mobilen) så man vaknar efter 45 minuter, då kan man sova flera gånger per dag. Sova en stund innan man gör jobbiga saker.

Jag tvingade mig att se film i soffan för att hålla mig stilla några år när jag ständigt blev övertrött och glömde vila. Då var jag stilla och somnade ofta.






När jag vet att jag kommer att göra för mycket en dag är jag ofta beredd på att nästa dag / dagar kommer att gå åt till att vara trött och nedsatt. Man lär sig med tiden. Det blir en vana.
Men fortfarande kan jag bli besviken över plötslig trötthet som jag inte förutsett.
Hur man förklarar för familj och vänner?
Det går knappast. Därför är det bra med stroke-vänner med egna erfarenheter.





Det finns folk som medicinerar efter stroke mot trötthet, vet jag. Samma medicin-typ som man ger personer med ADHD ibland.


#1 - - elina:

det är ungefär samma med cancer fatigue som jag har (http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Vardagen-forandras/Trotthet-vid-cancer/).

se film-tipset var jättebra! jag glömmer alltid att vila. och jag håller med om att det helt enkelt inte går att förklara för andra...stöter fortfarande på folk som har inställningen att jag är "lat", har du varit med om det nån gång?

keep up the good work!

#2 - - Susann Jansson:

Tack för de bra tipsen! Susann