- Vilken är din bästa bok? frågar den lilla sexåriga flickan mig idag på jobbet.

- VAD SKA MAN SVARA? tänker jag och alla pedagogiska vinklingar forsar genom skallen en kvarts sekund.

- Ska jag svara en barnbok som hon rimligen känner igen?  Pippi är ju en bra förebild för en liten flicka.
Eller ska jag svara på allvar; en Kerstin Ekmanroman? Nej hon vet ju inte. Jonas Gardell? Nåt intellektuellt? Nä fåna dig inte, tänker jag strängt.
- Ska jag svara Mumintrollen som faktiskt är en genuin favorit sedan femårsåldern och fortfarande?

Jag hör mig själv välja att vara rent ärlig:

- Rocky. Det är en serie som handlar om en hund som heter Rocky, säger jag.

Så nu vet jag det. Rocky är min favoritbok. Just nu är det del 15 när Rocky har en praktikant som ska lära sig jobba som en serietecknare:

"1. Först dricker vi kaffe.
2. Sen tar vi ett papper och ritar lite rutor som serien ska vara i.
3. Sen skjuter vi luftgevär."

Favoriten just nu.

Meeen... samtidigt läser jag om stroke och om professionella samtal och om en konstig familj i USA i lite olika böcker. Fast Rocky är den djupaste stimulansen.


Hade hon frågat om favoritfilm hade jag svarat Fargo för nu längtar jag efter den igen.
#1 - - annannan:

Vad läser du för bok om professionella samtal?



Jag har just skickat When Findus was little and disappeared till en flicka som ska fylla nio år i Californien. Det stod att boken var för reading age 4-8. Jag ska mejla till henne att jag funderade på om hon var för stor för den boken, men så kom jag på att jag själv var 35 när jag köpte den till mig. Så om hon är för stor nu så växer hon i den igen, tror jag.