Han hoppar upp på köksbordet
trots att jag vänligt säger:

- Nej, Grassman, inte borde du vara på bordet...?
Där plockar han de gröna bitarna ur julbuketten och tuggar lite,
släpper sen ner dem på golvet.
Gång på gån gör han det och jag plockar upp,
stoppar ner kvisten i vasen igen och mumlar surt.

Fördelen med att ha katt är att man har någon att kanalisera ut sin ilska på
för han skiter fullkomligt i vad jag morrar om.
Inte ens en sur blick och ännu mindre en elak kommentar...

Bara ett stort OK:
- Du surar och jag gör det jag har lust med.

Dagarna sipprar vidare framåt i långsam takt,
han sover på saken,
min ansvarskänsla håller mig vaken,
jag måste hålla koll på blomvasen.

Ibland vill han bli kramad och kliad och alltid vill han bli matad.
Men han gillar inte julskinka.
Han gillar kiwifrukt.


#1 - - Eva S:

Skum katt som gillar kiwi! Jag har fördomar om katter och trodde att de gillar kött.