Detta är en hälsning från en regnig damm i morse.
Det ÄR varmt ute, mörkt och dystert.




Det är intressant att fundera över hur man ska få tiden fram till jul att passera smärtfritt.

- Usch, fyra dagar kvar den här veckan, tänkte jag surt i morse. Hur ska man orka?

Det var lätt att räkna ut hur många jobbiga måndagmorgnar som finns kvar innan jullovet, innan sportlovet, innan påsklovet och innan sommarlovet.

Efter några tusen meter av stora kliv bland löven och maskarna försökte jag vända på eländet; hur många måndagmorgnar har redan passerat och ingen enda har jag hittills ångrat?
Hur var det att vara sjuk hemma och inte ens försöka jobba? Var det roliga måndagmorgnar då? Nej.

Nu kan man roa sig med att försöka tänka på hur bra den senaste timmen har fungerat och hur många bra saker man lyckades använda den till.
Exempel på så kallade Bra saker:

Vaknade till sist av den där galna mobilsignalen.
Klev faktiskt ur sängen fast jag spjärnade emot.
Hittade kläder.
Gjorde närapå gott te.
Kom iväg endast fem minuter försenad.
Det ösregnade bara lite grann där ute.
Ingen bil lyckades köra över mig på övergångsstället vid bussarna.

Och så vidare.

Det går att roa sig på det här sättet hela dagen, vända på saker som folk säger så att de blir nästan positiva.
Prova det och bli förundrad! Men akta dig för att säga det högt till arbetskamraterna. Du riskerar att bli lynchad. Det kan krävas lite väl mycket fantasi för att göra en sån sak positiv.