Lite om läsning.

Publicerat i: stroke
 Dammen vid fjärde bron i morse kl 8.15. Det tar sig! 
Om jag var en väg skulle jag vilja vara den här. Och Kung Vinter skulle komma vandrande...


Lite om läsning igen.

Jo du Annannan, som skrev kommentar till mitt bokläsarinlägg:
- Är det lättare att höra bok?
- Höra bok är lika jobbigt som att läsa nästan. Hjärnan lyssnar inte stundtals och sen är det svårare att bläddra tillbaka än i en bok. Även om det är Daisy-cd.
Det kommer att bli spännande att prova Daisy-cd i datorn då man SER texten som läses upp samtidigt. Nackdelen för mig är att datorn bullrar lite.
Det handlar om koncentration och arbetsminne i kombination tror jag.
Och om att kunna välja bort intryck från runt omkring och tankar som dyker upp och stör.
Själva den tekniska läsningen går som på räls för mig.
Koncentrationen måste vara aktivt påslagen...jämför med att sy på symaskin med pressarfoten uppfälld, hur bra matar  den då? Utan kontakt med tyget?

Vi är alla olika även efter en stroke.
Men att vara en långsam läsare, vilket jag numera glatt hävdar att jag är, framstår ofta som lite pinsamt.
- Du är bara lat! är väl tankar som dyker upp om man aldrig upplevt det själv.

Sa den lata semmelbagaren mellan gräddningarna.
#1 - - annannan:

Tack för svar. Hörlurar är bra när man har en bullrig dator, tipsar jag. Då får man förstås sitta still, men ska man läsa på skärmen som du antyder måste man ju göra det i alla fall.

#2 - - annannan:

Den där vägen ser ju ut som den där Isdrottningen kommer körande i första Narnia-filmen...

#3 - - mAria:

JAAA!

Hörlurar på, ska prova...

Narnia - ja, om jag vore en väg skulle jag vilja vara den i Narnia där den vita h äxan kommer körande, precis när snön smälter undan... (Och makten hennes minskar)



Ärorikt för att vara en skogsväg, tycker jag.