...heter boken jag håller på att försöka läsa.
Den är skriven av Markus Zuzak och det är döden som berättar och historien handlar, tror jag, om flickan Liesel och det händer i Tyskland under tiden då Hitler var igång.
Mycket konstigt skriven med underliga formuleringar som: "Höga korpulenta moln",  "citronskalshårig pojke".
Det känns som om översättaren har använt översättningsrobot på internet.

Läshastigheten kunde vara högre och så skulle jag få ihop historien bättre. Nu får jag gå tillbaka och förklara för mig själv emellanåt.

Läshastighet och ordförståelse  är avgörande för läsrytmen men vassast är ändå att ha ett bra arbetsminne och kunna fokusera bra. Då blir läsning en njutning. Man behöver kunna minnas vad man just läst samtidigt som man måste läsa så snabbt att man inte hinner glömma. Och man måste vara fokuserad på innehållet så läsningen inte bara är teknisk.

Var det någon som var intresserad?
Jo jag ju.
#1 - - Pernilla:

Känner igen mig! Har alltid älskat att läsa böcker, men tyvärr så är det jobbigt nu efter stroken. Minnet sviktar ju som sagt!

#2 - - annannan:

Är det lättare att lyssna? För att man inte behöver koncentrera sig på bokstäverna och raderna, menar jag. Eller svårare, för att man då inte kan gå tillbaka och se efter?