Ni har alla namnsdag idag. Johanar också.

Det finns ju Johannesmäss också vilket betyder midsommar på norrbottniska, tror jag.
Det är i alla fall alltid där jag är när det blir Johannesmäss.

Nu är det bara lite mer än fem månader kvar...

Pessimisten ser bara att han bara har halva glaset kvar och optimisten ser att han faktiskt har hela halva kvar, ni vet.
Men när det handlar om att längta och räkna tid så är väl själva längtandet optimist-sysslan och Ojandet över att det är så länge kvar är nog pessimistsynen.

Som språkvärnare ( det har ni aldrig märkt att jag är) tycker jag att längta och lång tid hör ihopa.
Så om man upplever att det bara är kort tid kvar till något - som att jobbet snart börjar igen - kan man säga att man kortar till jobbet då? Näe, helst inte, va?

Tror ni att det börjar bli dags att skrapa ihop nyårsföresatser nu?
Jag ska inventera i minnessäcken och rafsa ihop några.
Man ska vilja saker så att man får lära sig nya saker. Annars blir det tråkigt.