Tre saker bara.

Publicerat i: Allmänt
 Dagens damm.

Detta ska handla om:
1 matbröd
2 lyfta får
3 tantprat

Brödbranchen får skärpa sig! Vitt bröd ska inte innehålla socker om det ligger i min frys och ska ätas av mig.
Äckligt, säger jag bara. Det borde finnas en lag mot socker i matbröd (undantag: Polarkaka och Skogaholmslimpa. Äter man dem är man ju förvarnad om sötsmaken av tradition.) Vitt bröd ska smaka salt och vara gott. Kaffebröd får gärna vara sött.

Jag slutar lyfta får.
Min syster drömde en mardröm i våras om att jag var helt upptagen med att lyfta får som ville ligga på marken och inte orkade eller kunde stå upp själva. Det var ett tungt slit och jag var stressad av att de var så många.
- Det betyder nog att du alltid håller på och hjälper folk och att du inte orkar med det, sa systern.
Det stämmer i o f sig men jag hävdar ofta att det är bra att hjälpa andra människor och att man är snål om man vägrar ta emot hjälp själv, för då unnar man inte en annan människa att känna sig nyttig. (så brukar Moster I säga och hon har rätt.)
Nu har det varit för mycket lyfta får en tid och jag ska ta ledigt från det.

Här kommer en bild från en skog där vi gick och tant-pratade om bekantas bekanta och svågrar och brostrar och jag är inte bra på det. Jag glömmer alltid vilka relationer folks bekanta har och hur de fördriver sin tid. Också var de bor.
Men jag pratade så gott jag kunde, d v s lyssnade och njöt av att kunna gå fort. Vilket jag kan. De hade blåbär i den skogen.
Mycket av tiden jag umgås med människor använder jag till att fundera på sällskapets kommunikationsmönster. Många kvinnor använder frågor som smörjmedel i samtalet.
- Hur går det för dina barn? 
Män gör inte det.
Män talar om faktiska SAKER eller FÖRETEELSER och drar till med KUNSKAPER om tingens ordning. Jag tycker det är lättare att tala med män men då måste jag inta en frågande attidyd och intressera mig för vad de har att förtälja. Det sociala nätverkandet brukar män lämna åt någon annan.



Hej från Gnällträsk en måndagkväll i september. Grattis Olof, 26 som fyller år idag.