...mellan Karolinska sjukhuset i Solna till Södersjukhuset på Söder. Man får se allt.
Det tar tid. Utanför haglar det stora isbitar. Vid hållplatserna trängs människor och fladdrar med paraplyer. M är rädd att det ska börja blixtra och åska.
Jag önskar mig lite åska och blixtar, men det säger jag inte till henne.
Helst skulle jag vara på altanen i skogen i Norrbotten och känna på åskväder. Det brukar vara mäktigt.

Turister kliver på och bor på Scandinavian Sea vid Centralen och vill bli guidade och få hjälp med kartan.
- Ni ska gå av vid Tegelbacken så får ni nära till hotellet, visar M.
- Var finns det bra restauranger?
De vänder sig mot mig med frågorna men jag hinner inte fatta vad de säger. M svarar varje gång. Ändå fortsätter de fråga mig. Ser jag ut som om jag kan det här? Jag som kommer direkt från skogen och inte hinner med här.
- Här uppe: Vasastan, svarar M och pekar. Men ni borde se Gamla Stan också. Fast där är det dyrare att äta.
- You should see the Ice Bar, föreslår M.
- Tomorrow, svarar de.
- There is the House of Parliament, pekar jag och menar riksdagshuset.
- Här är the City Hall, visar jag.
- Yes, The Nobel Price, svarar kvinnan. Ler.
De är tysktalande men med en snårig dialekt.
Vi önskar dem en bra dag och ställer av dem vid Tegelbacken.

Resan tar fortfarande tid.
Vi hoppar av på Kungsholmen och ser att sushin på berömda sushistället kostar 180 kronor.
Vi åker med nästa 3:a till St Eriksplan och köper normalprissushi och äter den hemma hos M.

Sent på kvällen går vi över bron till Solna och hälsar på sonen i receptionen på hotellet där han jobbar.
Han har publik. Två unga vackra flickor är åskådare när han jobbar i baren.

Märkligt att han har publik när han jobbar, inte bara när han spelar musik.

Stockholm har visat sin bästa sida.

Jag beställer färdtjänst av en människa som tycker det är helt tokigt när jag lite senare gör om beställningen och vill bli hämtad på stockholmssidan av Solnabron.
- Hur ska du komma dit? Ska du flyga? frågar hon. Hon låter sur.
Jag hör hur hon fnyser föraktfullt. Sen får jag vänta snällt ytterligare en halvtimme eftersom hon gör en helt ny beställning. Som om hon delar ut ett straff.

Jag som nu är van vid trevligt och tjänstvilligt bemötande från Färdtjänstbokningen i Boden och Luleå häpnar.

- Spela in telefonsamtalen till Färdtjänsten och berätta det innan du beställer så de uppför sig lite servicemässigt när du pratar med dem, säger M. De ska ge service och inte behandla er som  skräp, tycker hon. En god idé, eller hur?
#1 - - åsa hedberg:

#2 - - åsa hedberg:

i den svarta boken av den berömde regissören berättar han hela tiden om att han hämtar sushi, vill jag bara informera om