...repressalier om jag inte går ut snart.

(Hur stavas det?)

Igår var den ortodoxa påskens påskafton. Den inleddes med god mat, inälvssoppa, lamm och feta och oliver.
Vid midnatt gick traditionsbärarna finklädda till ortodoxa kyrkan på Östermalm och tände sina ljus. Det är så mycket folk där att man får stå utanför och få sin eldslåga. Sen ska man transportera ett brinnande ljus hela vägen hem.
Gudsöner ska ha presenter och egentligen ska soppan ätas efter midnatt. Då fastan bryts på riktigt.

Jag var med till strax före tolvslaget. Det kyrkliga blev lite för mycket för min ork.

Men det var så trevligt att man kan vara glad länge efteråt.

Jag har en and i min damm. Den ligger och dåsar i vassen när jag kommer och simmar artigt fram till bron när jag lyckats pillra fram kameran. Om det är en sothöna så är det nog en sot-hane, sa K. De har en fru ruvande nånstans och är inte alls så ensamma som de tycks vara.
(Som alla trevliga karlar - har alltid en fru i rockärmen...)

Nu ska jag försöka lägga in bilder på dammen... och det gick inte förstås...