Ja vilken tävling jag skulle skicka till minns jag inte. Då sätter jag in bilden här. Vinner jag något ändå?

Det kom ett mejl från stroke-vännen A. Han har sina idéer om informationsspridning. Såhär:

Uppmärksamma en stor grupp i samhället

  

Varje år får mer än 50 000 personer hjärnskador. Det finns en lång rad orsaker till förvärvade hjärnskador. Stroke, trafikolyckor, cykelolyckor, fall, drunkningar, hjärnhinneinflammationer, fästingburna sjukdomar o.s.v. För många som drabbas tar det lång tid att tillfriskna. Några kommer att få leva med sina konsekvenser under lång tid, kanske hela livet.


Det som karaktäriserar förvärvade hjärnskador är att de oftast kommer plötsligt. En olycka eller en stroke kan på ett ögonblick ställa hela livet på ända. Inte bara för den som drabbas utan maka, make, syskon, barn - ja, hela familjen, där hela livssituationen förändras.


En förvärvad hjärnskada är en skada som inte är medfödd utan skada som drabbar hjärnan efter nyföddhetsperioden. Vi vet nu att också en lätt skada kan ge svåra konsekvenser i skola, arbete och privatliv. Minne, koncentration, prestationsförmåga påverkas och ett gemensamt symtom är den svåra hjärntröttheten. "Jag kan inte stå och tänka samtidigt", säger en av våra medlemmar. Vi känner alla igen oss i att glömma nycklar, namn m.m. Men tänk att detta händer varje gång, varje dag och att man blir så trött att man inte orkar stå och tänka samtidigt.


För att komma tillbaka till livet efter en hjärnskada krävs en god och långvarig rehabilitering. Det krävs att samhället ger stöd att leva ett gott liv. Vecka 38 anordnar Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft en Hjärnkraftsvecka. Denna vecka vill vi sätta fokus på förvärvade hjärnskador.

  

Visa din solidaritet genom att varje kväll tända ett ljus och ställ i fönstret.

Håll ljuset tänt varje kväll för att komma ihåg alla med förvärvade hjärnskador.


Styrelsen


Hjärnskadeförbundet HJÄRNKRAFT - Stockholms län


#1 - - mAria:

Men alla ni med minnesproblematik: glöm inte släcka ljuset sen!

#2 - - annannan:

Kan du inte kombinera med den där tävlingen du själv höll i i våras? Den med de pilgrimsvandrande mössen.



Mitt ljus i fönstret syns inte till Sverige så jag nöjer mig med att låta fullmånen lysa in i stället. Så behöver jag inte oroa mig för att glömma att släcka.

#3 - - mAria:

Den tävlingen måste vänta till nästa sommar för den ligger kvar i skogen i Norrbotten. Jag hittar på en ny tävling snart.

Om intresse finnes.