Nu ska jag skriva till den som inte haft stroke och kanske läser det här:

Läsning kräver mycket av hjärnan:

Se och tolka synintrycken.
Minnas bokstäver och stavning.
Arbetsminnet måste kunna hålla kvar innehållet i texten så man minns vad man läser.
Uthålligheten måste räcka till.
Det är den kognitiva delen.

Fysisk del:

Vissa blir ju svagare i ena armen, handen:
Boken måste vara lätt om man bara har en hand att hålla den med och bläddra med.

Vissa får svårt att koordinera synen.
Man får lära sig använda förstoringslinjal sittandes vid ett bord. Hur kul är det att läsa så?

Många använder hörböcker.

Jag har 100 sidor kvar i Stieg Larssons Luftslottet som sprängdes.
Det går trögt för boken är så tung att både den och jag ramlar ur sängen...
Nyss avslutade jag Linda Skugges Bloggbok. Pocket. Lagom alltigenom.
Nästan lika kul som att läsa min egen blogg... : )