I min förening (Strokeföreningen i Stockholm) har vi självhjälpsgrupper.

De grupper som jag har varit igångsättare till  har träffats i flera år och fungerar mycket bra. De bestämmer själva vad de ska göra och har hittat rutiner för att hålla reda på varandra och träffas en gång i veckan.

Vi samlar alltid på nya intresserade och försöker få igång grupper när vi har lagom många.

Helst ska det vara fem sex stycken från början och sedan kan man plocka in enstaka personer på vägen. I från början skulle grupperna bestå av 8 - 10 personer men det har inte fungerat för oss. Människor som haft stroke har ofta lite svårare att organisera träffar och hålla reda på dagar och tider. De lider också ofta av trötthet som kan göra att dagsforman varierar oerhört. Man kan bli  tvungen att utebli från en träff för att man bara är för trött.

Avstånden i Stockholm gör det också besvärligt då det kan behövas att man orkar resa från sin sida av stan till den motsatta.
Grupperna stöttar varandra och så småningom orkar man mer för att man vet att man blir förstådd och får stöd av de andra.
image303

Det är snart sportlov. Jag ser ingen snö.
#1 - - Åsa Hedberg:

en blogg: www.silvergen.org vill att jag ska vara med på deras, vad ska man säga om det? Har dom frågat dig?

#2 - - bbritt-louise:

jag är jätte intresserad att vara med i en självhjälpsgrupp
kan jag anmäla mitt intresse någonstans?

#3 - - Susann Jansson:

Hejsan!

Självhjälpsgrupp är precis vad jag behöver efter min hjärnblödning. Vet du om det finns några grupper här i västerbotten? Och hur jag ska gå tillväga för att få kontakt med eventuella grupper.
Susann